Vitamin B5

Vitamin B5 heter även pantotensyra. Det är en essentiell vitamin som alla har behov av. Den är bland annat viktig för vår matsmältning och ämnesomsättning så väl som att den hjälper kroppen att reglera stressnivåer samt stärker benen.

health food
Depression

Vad är vitamin B5 bra för?

Vitamin B5 är ett måste för att vår kropp ska fungera. Det finns åtta olika B-vitaminer i kroppen, alla med olika funktioner. Får du brist på B-vitamin så kan det göra att du drabbas av olika sjukdomar. Dock är det inte heller bra att överkonsumera detta vitamin, för även det kan göra dig sjuk.  Om du har brist på B5 så kan du drabbas av trötthet, depression och sömnrubbningar. Det kan även ge dig muskelsvaghet, muskelkramper, huvudvärk samt återkommande infektioner. Brist på detta vitamin kan även orsaka lågt blodtryck, grått hår samt en nedsatt tolerans mot socker.

Ökad risk för brist av detta vitamin kan du få om du har en hög alkoholkonsumtion, bantar, rökar, tränar hårt, stressar, är gravid eller om du har opererat mage eller tarmar. 

Vitaminet är viktig för omsättning av fett och kolhydrater i kroppens matsmältningssystem. Namnet pantotensyra har detta vitamin fått från det grekiska ordet pantos, som betyder alla. Namnet kan ha valts på grund av att vitamin B5 förekommer i alla kroppens celler vilket gör att den är en av de allra viktigaste vitaminerna för funktionerna i vår kropp.

Bland de funktioner som B5 har är att den stärker och återfuktar huden, håret samt att den förbättrar akne och sårläkning. Detta vitamin ser även till att motverka grått hår och gör håret glansigare. Den ser även till att sänka kolesterolet och bidrar till ett stabilare blodsocker och stärker benhinnor. Vårt immunförsvar har även det behov av detta vitamin, så att det fungerar som det ska. B5 krävs även för bildandet av de hormoner som framställs från kolesterol. Sedan så är det även viktigt för viktigt för binjurarnas funktion så väl som att vitamin B5 ökar stresståligheten.

Viktig för omsättning av fett

Vitamin B5 ses ibland som ett slags supervitamin som är bra för vår hud. Dock är den allra viktigast för att vår kropp ska kunna omsätta protein, fett och kolhydrater. Det som denna vitamin ser till att göra är att förbränna alla kolhydrater som du äter., Sedan är den även viktig för fettomsättningen i kroppen samt bildandet av kolesterol. Just kolesterol är viktigt eftersom ur det så framställs en hel del viktiga ämnen.

Vitamin B5 samarbetar med coenzym A så att den ska kunna förbränna fett och kolhydrater och frigöra energi från dem. Enzymet är även det viktigt för vår kropps ämnesomsättning av fettsyror. Cellerna i vår kropp är beroende av detta enzym. Det så att de ska kunna fungera normalt.

good for our skin

Bildar binjurehormoner

Vitamin B5 har en annan mycket viktig funktion i kroppen, nämligen att hjälpa till med bildandet av binjurehormoner. För att dina binjurar ska fungera optimalt så behöver den vitamin B5. Sedan så bidrar detta vitamin även till utvecklingen av hypofyshormoner samt produktionen av saltsyra i din matsäck.

Skyddar din kropp mot stress

Vitamin B5 har även en annan viktig uppgift och det är att hjälpa din kropp att skydda sig mot stress. Det är inte nyttigt för kroppen med överdriven stress, så det kan även vara bra att du själv ser till att ha en något lugnare livsstil. Du kan få hjälp med att reglera dina stressnivåer via B5 samt att det kan ge dig stabilare blodsocker.

Stärker benhinnor, hår, hud och naglar

Vitamin B5 är även bra eftersom det hjälper till att stärka dina benhinnor. Det gör även dina naglar, din hud och ditt hår starkare.

avocado

Livsmedel som innehåller vitamin B5

Det går utmärkt att få i dig vitamin B5 på naturlig väg, eftersom det finns i en mängd livsmedel. Äter du en bra och varierad kost så får du troligen den mängd du behöver. En del livsmedel har dock mer b5 än andra, så de kan vara bra att äta regelbundet. Det gäller bland annat dessa:

  • Potatis
  • Broccoli
  • Avokado
  • Spenat
  • Bönor
  • Baljväxter
  • Nötter
  • Lever
  • Fullkornsprodukter
  • Kött

Genom att regelbundet äta kött, fullkornsprodukter, baljväxter av olika slag samt spenat så får du inte bara i dig tillräckligt med vitamin B5, utan även de andra viktiga B-vitaminerna.

Hur mycket Vitamin B5 per dag?

Det finns det inga särskilda nivåer som måste uppnås i människokroppen när det gäller detta vitamin och Livsmedelsverket rekommenderar ej heller en speciell nivå. Dock är det bra att du ser till att få i dig tillräckligt så att din kropp fungerar på ett bra sätt. Du som vet med dig att du har svårt att få i dig tillräckligt via kosten, du kan äta det i form av kosttillskott.